هشت توصیه مهم برای ایمنی استفاده از دریل

استفاده از ابزارهای برقی کارهای سخت را آسان کرده است اما این ابزارها ممکن است کارهای ساده را نیز بسیار خطرناک‌تر کنند. در اینجا توضیح کوچکی برای ایمنی شما و همچنین راهنمایی کوچکی برای خرید آن آورده شده است.
آشنایی با توصیه‌های ایمنی برای استفاده از ابزارهای برقی مانند دریل تأثیر زیادی بر ایمنی فرد و نیز افزایش طول عمر ابزار خواهد داشت. این دستورالعمل برای کمک به کاربران باتجربه و کاربران تازه‌کار دریل طراحی‌شده، و کاربرد مناسب دریل و نیز توصیه‌های ایمنی در هنگام استفاده از آن را نشان می‌دهد. توصیه‌هایی که همه افرادی که از دریل استفاده می‌کنند، باید بدانند . به علاوه در پایان این دستورالعمل، بحث کوچکی برای کمک به خریداران دریل آمده است که بتوانند با خرید ابزار مناسب در زمان و پول صرفه‌جویی کنند.
پیش از وارد شدن به بحث بسیار مهم ایمنی دریل، کمی در مورد استفاده مناسب از آن صحبت می‌کنیم. در صورتی که از دریل به شیوه‌ای صحیح استفاده کنیم، می‌توانیم از بسیاری از خطرات دوری کنیم. کاربرد مناسب دریل، در شش مرحله در ادامه آورده شده است:
مرحله یک:
اگر از یک دریل سیمی استفاده می‌کنید (غیر شارژی)، باید مطمئن شوید که سیم آن به اندازه کافی بلند باشد که به محل مورد نظر برسد. اگر از دریل شارژی (بدون سیم) استفاده می‌کنید باطری‌ها باید کاملاً شارژ باشند تا در طول پروژه دریل قابل استفاده باشد.

1418030943

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل: سه نظام در بالا و آچار سه نظام در پایین ( انتهای آچار وارد سوراخ سه نظام می‌شود و سپس با چرخاندن آچار، سه نظام باز می‌شود تا مته در نوک آن جایگذاری شود)

1418031043

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مرحله دو:
آچار سه نظام (سه نظام قطعه‌ای در جلوی دریل است که مته را به آن وصل می‌کنند) را وارد دریل کنید تا سه نظام (chuck) را باز کنید. برای انجام این کار انتهای آچار را وارد سوراخ واقع در پهلوی سه نظام کنید. سپس آچار را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. در حین انجام این کار، دندانه‌های آچار سه نظام با دندانه‌های دریل منطبق می‌شوند و آن‌ها را می‌چرخانند.

مرحله سه:
مته مناسب کار خود را وارد سه نظام کنید. سپس آچار سه نظام را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا سه نظام بسته‌شده و محکم مته را بگیرد. باید مته داخل سه نظام سفت و درست جای بگیرد.
مرحله 4:
دریل را به پریز بزنید (یا اگر شارژی است باطری را به قاعده آن وصل کنید) و ماشه روشن کردن آن را فشار دهید تا مطمئن شوید همه چیز درست کار می‌کند. این کار را پیش از این که دریل را در جایی که می‌خواهید استفاده کنید، انجام دهید تا جلوی هر گونه آسیب ناشی از عملکرد بد آن را بگیرید.

مرحله پنج:

به آرامی مته را داخل شیئی که می‌خواهید سوراخ‌کنید فشار دهید. فشار باید کم و ثابت باشد. همزمان که فشار می‌دهید باید ماشه دریل (دکمه روشن) را نیز فشار دهید تا جسم مورد نظر به اندازه مورد نیاز سوراخ شود.

1418031979

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مرحله 6:
درحالی‌که هنوز دکمه دریل را پایین نگه داشته‌اید، به آرامی مته را از شی خارج کنید. وقتی مته کاملاً از آن شی بیرون آمد، می‌توانید دکمه دریل را رها کنید. با این کار مته در سوراخی که ایجاد شده است گیر نمی‌کند. همین که کاربر استفاده اولیه مناسب از دریل را یاد گرفت، باید احتیاط‌های ایمنی را نیز در نظر داشته باشد تا از آسیب در حین استفاده از دریل جلوگیری کند. اگر کاربر از روش‌های مناسب بالا استفاده کرد، این هشت توصیه ایمنی به او کمک می‌کند که ایمن بماند:

1- لباس مناسب بپوشید
پیشگیری مهم‌ترین اقدام ایمنی است که می‌توانید انجام دهید. هنگام کار با ابزارهای برقی و دستی این امر بسیار مهم است. به علت ماهیت چرخشی دریلهای برقی، احتیاط‌های مشخصی از نظر لباس باید انجام شود که شامل اجتناب از پوشیدن لباس‌های گشاد و آستین بلند، بستن موهای بلند در پشت سر و استفاده همیشگی از عینک ایمنی است.
2- آماده سازی فضای کار
همین که فرد لباس مناسب پوشید، فضای دریل کاری نیز باید آماده شود. این شامل فضای فیزیکی که فرد می‌خواهد آنجا را دریل کند و محیط پیرامون آن می‌شود. کودکان و حیوانات خانگی را از فضای کار دور نگه‌دارید تا هم ایمنی آن‌ها و هم شما حفظ شود. پرت شدن حواس در حین کار موجب آسیب‌دیدگی می‌شود. به علاوه هر گونه مواد نامربوط را از منطقه سوراخ‌کاری دور کنید به خصوص اشیاء بی‌ثبات (مانند پرده …) که ممکن است به سادگی به مته در حال چرخش بچسبند یا گیر کنند.
3- دریل را درست شارژ کنید
مراحل پیش از استفاده از دریل باید به درستی انجام شوند تا ایمنی مناسب وجود داشته باشد. در دریلهای شارژی که باطری بزرگی در قاعده آن‌ها وجود دارد، باید باطری پیش از استفاده آماده شود. دمای محیط شارژ باطری نباید خیلی سرد یا خیلی گرم باشد چون این منجر به یخ زدگی یا غیرقابل استفاده شدن باطری می‌شود. باطری‌هایی که خیلی داغ یا خیلی سرد باشند، ممکن است هنگامی که در دریل جایگذاری می‌شوند، عملکرد درستی نداشته باشند.
4- دریل را درست در دست بگیرید
هنگامی که دریل را از جعبه‌ابزار به فضای کار می‌برید، نحوه حمل و گرفتن آن مهم است. دریلهای برقی را باید همیشه از دسته گرفت نه سر آن که مته در آن قرار داده شده است. همچنین هرگز نباید هنگام حمل، دستتان بر روی دکمه روشن دریل باشد وگرنه ممکن است به کسی یا چیزی آسیب بزنید. دریلهایی که باطری قابل شارژ دارند همیشه باید از باطری جدا باشند، به جز زمانی که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید.

1418032389

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5- دریل را چک کنید
پیش از آماده کردن شیئی که می‌خواهید سوراخ‌کنید، مطمئن شوید که خود دریل درست کار می‌کند. حتی اگر دفعه پیش دریل درست کار می‌کرده، ممکن است در این مدت خراب‌شده یا آسیب دیده باشد. همچنین اگر دریل جدیدی می‌خرید، باید مرتب آن را چک کنید.

6- شیئی را که می‌خواهید سوراخ‌کنید محکم کنید
همان قدر که ایمنی خود دریل اهمیت دارد، محکم بودن و ایمنی چیزی که قرار است دریل شود نیز مهم است. اجسام بی‌ثبات مانند تخته‌ها و ورقه‌ها را (که می‌خواهید سوراخ‌کنید) با گیره یا شی سنگین دیگری ثابت نگه‌دارید. با این کار دو هدف دنبال می‌شود، اول این که شیء، ثابت‌شده و سوراخ در مکانی که از قبل تعیین‌شده ایجاد می‌شود، و دوم این که ایمن شده و هنگام دریل کاری در نمی‌رود و به کسی یا چیزی آسیب نمی‌زند.
7- محل نقاطی را می‌خواهید دریل کنید، از قبل علامت‌گذاری نمایید.
برای ایمنی و نیز سوراخ‌کاری درست، ابتدا نقطه مورد نظر را با پیچ‌گوشتی یا سوراخ نشان علامت بزنید. سوراخ نشان فرورفتگی کوچکی در چوب ایجاد می‌کند که موجب هدایت دریل شده و از لغزش دریل در شروع سوراخ‌کاری جلوگیری می‌کند.
8- عمق مورد نظر را بر روی مته علامت بزنید
اگر لازم است سوراخی که می‌خواهید ایجاد کنید، عمق مشخصی داشته باشد، باید عمق مورد نظر را بر روی خود مته علامت‌گذاری کنید. به این صورت مطمئن می‌شوید که بیش از حد سوراخ نکرده‌اید و برنامه‌ای که دارید خراب نشده است. یک راه خوب برای مشخص کردن عمق، پیچیدن نوار باریکی از چسب برق به دور مته در عمق مورد نظر است تا به وضوح به شما نشان دهد کی به عمق مورد نظر می‌رسید.

خرید دریل
ایمنی مهم‌ترین مسئله در استفاده از ابزارهای برقی است و از ایمنی خود ابزار شروع می‌شود. مسئله ایمنی را باید از هنگام خرید دریل و مته‌های آن در نظر داشته باشید. امروزه گزینه‌های زیادی برای انتخاب دریل یا ابزارهای دیگر دارید.

نتیجه
کار با ابزارهای برقی برای انجام کارها و پروژه‌ها در خانه یا محل کار، موجب صرفه‌جویی در زمان و زحمت می‌شود. فواید فناوری‌های مدرن به ما امکان می‌دهد کارها را سریع‌تر انجام داده و به جزئیات بهتر توجه کنیم. اگر چه به خاطر قدرت بیشتر آن‌ها، استفاده از آن‌ها خطرات بیشتری به نسبت ابزارهای سنتی با همان کاربرد دارد.

زمان استفاده از دریل، ایمنی با شیوه مناسب به کار بردن آن شروع می‌شود. در اینجا در شش مرحله نحوه استفاده مناسب از دریل توضیح داده شد. پس از آن 8 توصیه برای ایمنی در هنگام استفاده وجود دارد که همه افرادی که از دریل استفاده می‌کنند، باید آن‌ها را یاد گرفته و به کار ببندند. این توصیه‌ها شامل آماده سازی کار، استفاده درست از خود دریل و نیز احتیاط‌های لازم در حین استفاده از آن است. با استفاده از این توصیه‌ها و استفاده از دریل و ابزارهای باکیفیت همراه آن، می‌توانید مطمئن شوید که علاوه بر درست انجام دادن کار، ایمنی همه چیز نیز حفظ خواهد شد.

1 دیدگاه برای “هشت توصیه مهم برای ایمنی استفاده از دریل

  1. 09144815636 گفته:

    سلام برای دریل بتن کن مدل GBH226DFR چه تعداد و چه سایزهایی (از نظر طول و قطر ) مته و قلم . میتوانم به عنوان حداقل تعداد ممکن تهیه کنم (تا از بقیه ی مته ها و قلم های موجود در بازار ) — جهت مصارف شخصی توسط دریل GBH226DFR — بی نیاز م کند ( بعبارتی قصد دارم با کمترین تعداد مته و قلم از همه ی ظرفیتهای دریل فوق الذکر بهره مند شوم )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *